Wat te doen bij negatief denken

Een gemiddeld persoon heeft veel gedachten gedurende de dag. Er zijn schattingen van 25.000 tot wel 50.000 gedachten per dag. Als veel ervan negatief zijn, heeft dat een enorme invloed in hoe je de wereld ziet, en tegemoet treed.
Wat kun je doen bij negatief denken? Er zijn veel methodes – en zelfhulpboeken – die hierop inspringen, en wat voor de één werkt, doet het helaas voor een ander niet. Hieronder volgen een aantal methodes (in willekeurige volgorde) die mijns inziens wel helpen. Voor de duidelijkheid, het is geen compleet overzicht van alle verschillende methodes die er zijn!

Methodes van wat je kunt doen aan veel negatieve gedachten

  1. Psychotherapie, een psycholoog kan je hierbij begeleiden. Een methode die bijvoorbeeld kan helpen is Rationaal Emotieve Therapie, oftewel RET. In deze therapie ga je zelf aan de slag met je irrationele gedachten, die je probeert te herkennen, en vervolgens vervangt door meer rationele gedachten.
  2. Mindfulness, is het door middel van oefeningen en mediteren helemaal in het hier en nu komen, met volle aandacht voor jezelf en wat je doet. Het heeft zijn oorsprong in het Boeddhisme en is inmiddels volledig geïncorporeerd in de Westerse klinische gezondheidszorg. Negatieve gedachten mogen er gewoon zijn, maar hebben geen negatieve gevolgen meer.
  3. Mediteren; dit is eigenlijk een parapluterm, bijvoorbeeld mindfulness en yoga maken ook gebruik van meditatie. Het is een sterke manier om beter in contact met jezelf te komen. Kijk bijvoorbeeld op deze website als je er meer over wilt weten.
  4. Yoga; de letterlijke betekenis is verbinden, en dit slaat op het verenigen van lichaam en geest, wat je kunt bereiken met liggende, zittend en staande oefeningen met ademhalingstechnieken.
  5. Tot slot: Wandelcoaching. Het wandelen brengt je in beweging, en dat alleen zorgt er al voor dat je meer ‘uit je hoofd’ komt. Daarnaast kan ik je handvaten geven om niet snel in het negatieve te schieten. Neem voor meer informatie over wandelcoaching contact met me op.

Bovenstaande methodes geven je hopelijk aanleiding om stappen te ondernemen, als je inderdaad last hebt van veel negatieve gedachten.